Šta ponijeti na vožnju?*

Kupili ste bicikl, isprobali ga po gradu, krenuli i na neke prigradske off-road voznjice i, konacno – dogovorili se s drustvom za pravi odlazak u planinu. A onda dilema: sta ponijeti na voznju? Pokusat cemo da vam priblizimo uobicajeni sadrzaj ruksaka jednog bicikliste.

Ruksak

Namjerno pricu zapocinjemo ruksakom koji je, u stvari, glavni “prtljazni prostor”. Zaboravite torbice na jedno rame, varijante prebacivanja ukoso preko ledja i sl. Morate nabaviti dobar ruksak. Preporucljivo je da ima tehnicka rjesenja takva da se sto manje oslanja na ledja. Najbolji je tzv “air flow” sistem. Rijec je o metalnim ojacanjima iznutra konstruisanim tako da odvajaju ruksak od ledja. On se tada naslanja samo o ramena i donji dio ledja ostavljajucu prostor za slobodnu cirkulaciju zraka. Manje cete se znojiti i voznja ce biti udobnija. Postoje i ruksaci sa tzv. “jastucicima” koji na slicnom principu omogucuju strujanje zraka. Velicina ruksaka ovisi o kolicini opreme koju nosite, za jednodnevne ture najcesce se koriste oni zapremine 30-tak litara, za krace voznje manji ili cak samo lagani spremnik hydropacka. Eto, investirali ste u bicikl, ruksak, jos vam je potrebno sljedece:

 

Alat i pribor

1. Set alata:  Prakticni minijaturni set alata, kompaktan i lako sklopiv. koji bi trebalo da sadrzi set inbus kljuceva, set okastih kljuceva, izvijace, polugice za skidanje gume, mehanizam za sastavljanje lanca i sl. (provjerite da li alat odgovara velicini vijaka na vasem biciklu, narocito obratite paznju na vijak pogona)

 

2. Rezervna guma: Obavezno nosite barem jednu rezervnu gumu profila koji odgovara vasem biciklu.

 

3. Set za krpljenje guma:  Minijaturni prakticni set za krpljenje guma je neophodan jer se moze desiti da na trnju ili ostrom kamenju probusite gumu vise puta. Krpljenje je jednostavno, traje nekoliko minuta.

4. Pumpa:  Pumpu mozete drzati pricvrscenu za ram bicikla ali pazite da je snazno fiksirana prilikom spusta. Provjerite ventile da vasim gumama, ako pumpa nema prikljucke za obje vrste ventila nabavite mali nastavak za “presta” ventil. Ukoliko imate zracni amortizer pozeljno je imati pumpu koja osim guma moze pumpati i njega.

5. Set prve pomoci: Na duze i tehnicki zahtjevnije ture potrebno je imati set prve pomoci koji se sastoji od sterilne gaze, kaliko zavoja, hanzaplasta, zavoja, antiseptickog sredstva (npr. Bivacin) i flastera.

 

6. Nozic: Ne morate nositi skupe i teske nozeve mada neki i to prakticiraju u planini. Dovoljan je mali sklopivi nozic.

7. Pistaljka: U slucaju pada najlakse je dozvati kolege pistaljkom. Neki ruksaci imaju ugradjenu pistaljku na nosacu za ramena.

8. Klijesta: Nisu neophodna ali ponekad mogu zatrebati. Dovoljno je imati jedna klijesta u grupi.

9. Krpica: Pozeljno je imati krpicu ili papirne maramice kojima cete ocistiti ruke u slucaju kvara ili izmjene gume, naocale i sl.

 

Garderoba i zaštitna oprema

 

10. Kaciga: Suvisno je govoriti kako i pri obicnom padu dodir glavom o kamen ili tvrdu podlogu moze biti koban, a narocito pri brzinama od 30 ili 50 km/h koliko cesto postizete na spustu. Kacigu uzbrdo mozete nositi pricvrscenu za ruksak ili upravljac bicikla, ali obavezno je koristite pri spustu. Kvalitetnija je kaciga sa vise otvora jer omogucava vece strujanje zraka.

11. Sorc i majica: Dobro je nabaviti specijaliziranu odjecu za biciklizam. Ona je najcesce priljubljena uz tijelo, ispod nje se ne nosi nikavo pamucno rublje (narocito ne pamucne potkosulje jer se natope znojem sto uz vjetar pogubno djeluje na bubrege i dr.). Ovakva garderoba je izradjena od materijala koji propustaju znoj prema van, a sprjecavaju strujanje zraka prema unutra. Sorc ima ugradjen ulozak koji ima antibakterijska svojstva, i mekano zadebljanje koje dugotrajno sjedenje cini ugodnijim.

12. Majica dugih rukava i hlace: Preporucljivo je u proljece i jesen, pa i za ljetnjih dana s nizim temperaturama pripremiti topliju majicu dugih rukava i duge hlace. Ovakve majice obicno su usko pripijene uz tijelo, imaju topli sloj, visoku kragnu i naravno prakticne dzepove na ledjima. Hlace su najcesce takodje usko pripijene uz tijelo, s toplim slojem, uloskom, sa ili bez tregera i dijela koji stiti slabine od vjetra.

 

13. Patike: Dobro je koristiti patike sa tvrdjim djonom jer cete biti mozda u prilici da hodate gurajuci bicikl kraj sebe. Potostoje i patike namijenjene za brdski biciklizam ciji djon je izuzetno tvrd (time se sila pritiska rasporedjuje na cijelo stopalo). Na donjem dijelu imaju specijalne plocice (klipsere) kojim se ukopcavaju u namjenske pedale (Cranck Brothers, SPD…). One djeluju slicno skijaskim vezovima: noga je fiksirana za pedalu ali u slucaju pada brzo iskace. Iako djeluje zastrasujuce biti “vezan” za pedale, na ovo se brzo naviknete a voznja je laksa jer se sila pogona prenosi na obje pedale.

14. Rukavice: Pozeljno je imati rukavice koje ce pokupiti znoj s vasih ruku a u slucaju pada zastititi vas od sitnih ozljeda, narocito ostecenja koze. Nesto skuplje su rukavice sa gelom pozicioniranim na udarna mjesta i mjesta veceg trenja. Ljeti se koriste lagane rukavice bez prsta, zimi windstop ili slicne dugih prsta.

15. Naocale: Pozeljno je uvijek imati naocale koje ce vas zastititi od vjetra, siblja ili musica. Najbolje je nabaviti naocale sa izmjenjivim staklima: tamnim, za zastitu od sunca i prozirnim, za zastitu od mehanickih ostecenja oka.

16. Jakna: Bez obzira sto se neke voznje organizuju ljeti, kad je u gradu nesnosno vruce, imajte na umu da je na planini uvijek nesto svjezije, da se vremenske prilike mogu brzo mijenjati i da sam ulazak u gustu sumu predstavlja opasnost od hladnoce. Ne bi bilo lose ponijeti nesto sto ce vas zastititi od hladnoce ili kise. Postoji vise tipova jakni, od najlonskih kabanica, preko GoreTex ili slicnih jakni (koje ispustaju znoj napolje a stite od kise, u njima je znatno udobnije voziti), windstop jakni (zastita od vjetra) pa do jakni namijenjenih zimskim uslovima voznje. Odabir cete vrsiti ovisno o vremenskoj prognozi i nadmorskoj visini na koju se penjete. Svakako pamucne dukserice, dzempere ili trenerke biste trebali izbjegavati.

 

17-18 Voda i spremnik za vodu: Voznja bicikla uzbrdo zna biti prilicno zamorna, uzrokuje napor i tijelo se znoji. Morate predvidjeti gubitak tecnosti i unijeti dovoljno kolicine vode. Na nekim turama postoje izvori vode i tada je dovoljno nositi samo bocu koju cete dosipati. Ipak, moguce je da je voda zagadjena, da je presusila i sl. i nije lose imati zalihe. Vodu mozete nositi u bocama pricvrscenim za ram bicikla (bolje su boce sa dvostrukim zidom ili teflonskim slojem jer se voda sporije grije u njima). Vodu mozete nositi i u “hydropack-u”, plasticnom spremniku koji drzite u ruksaku a koristite uz pomoc crijeva. Uglavnom se koriste oni zapremine od 2 litra. Postoje i specijalna crijeva sa izolacijom koja sprjecava zamrzavanje vode u crijevu zimi i grijanje ljeti. Pored vode mozete koristiti i isotonike i slicne napitke vodeci racuna o uputstvu za upotrebu i eventualnim alergijama vaseg organizma na njih.

 

19 Hrana: Hrana ovisi o duzini planirane ture. Nije isto skoknuti na kracu voznjicu sat-dva ili planirati cjelodnevno osvajanje neke planine. Posto su ukusi razliciti necemo sugerisati sta ce biti vas osnovni obrok (svakako je pozeljno da to ne bude masna i kvarljiva hrana). No, korisno je ponijeti npr. susene grozdjice, voce i sl. (lagano za nosenje, visoka energetska vrijednost narocito secera koji brzo obnavlja organizam), popularne Corny cokoladice (hranjive i brzo razgradljive u organizmu), bonbone sa grozdjanim secerom (mogu se nabaviti u DM Marketima po cijeni od 1 KM), banane (vracaju kalij koji se gubi znojenjem), specijalne smjese sto vracaju minerale koje gubite znojenjem (u DM Marketima postoji izvrsna smjesa kalij-magnezij) i dr.

20 Tehnika: Mobitel je danas sastavni dio zivota, tako i na voznji. Predlazemo da ga koristite samo u slucaju potrebe i da ne odgovarate na manje bitne pozive, tako cete voznju uciniti ljepsom. Svakako provjerite da li ste napunili baterije, imate li dovoljno kredita i sl.  Imajte na umu da mozda vas kolega zeli da uziva u cvrkutu ptica i da mu mozda smeta glasna muzika koju pustate. Fotoaparat. Nemojte zaliti koji gram vise u opremi jer ce fotografije koje nacinite biti spektakularne. Autor ovog teksta ponekad stedi na hrani da bi ponio fotoaparat koji s objektivom tezi gotovo kilogram. Provjerite stanje baterija i memorijske kartice prije voznje. GPS i slicni uredjaji su svakako dobro dosli, olaksavaju kretanje i smanjuju mogucnost gubljenja u planini. Dobro je prethodno isplanirati rutu kojom cete se kretati ako vec koristite navigacijski uredjaj.

 

Emir Vucijak

_________________________________________

PREUZETO: http://www.mtb.ba/sta-ponijeti-na-voznju/